fbpx

Näin sähköinen kiinteistökauppa etenee

Routamap sähköinen kiinteistökauppa

Kiinteistökauppa on iso tapahtuma ihmisen elämässä. Kiinteistökauppa onnistuu kaupanvahvistajan vahvistamana kynän ja paperin avulla, mutta tapoja on myös muita.

Sähköinen kiinteistökauppa on nykyaikainen, joustava ja helppo tapa kiinteistökauppojen tekoon. Olitpa myymässä tai ostamassa koko kiinteistöä, kiinteistön määräosaa tai määräalaa kiinteistöstä, kannattaa kaupanteko hoitaa Routamapin sähköistä kiinteistökauppapalvelua hyödyntäen. 

Palvelumme ei kata pelkästään kaupan asiakirjoja eli kiinteistön kauppakirjoja, vaan palvelumme sisältää kaupan vaatimat selvitykset, tarvittavat kiinteistörekisteriotteet, ammattilaisen laatimat asiakirjat sekä osapuolten opastuksen ja neuvonnan kaikissa kuapanteon vaiheissa.

Allekirjoitus pankkitunnuksilla


Sähköinen kiinteistökauppa allekirjoitetaan pankkitunnuksilla tai muulla vahvalla tunnistautumisella Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelussa. Vaikka useat tahot tarjoavat sähköisen allekirjoituksen palveluita, vaikuttaa voimassa oleva lainsäädäntö juuri kiinteistökaupan allekirjoittamiseen. Näin ollen ainoa juridisesti pätevä sähköinen allekirjoitus onnistuu ainoastaan Kiinteistövaihdannan palvelussa.

Kaupan allekirjoittaminen on helppoa laatimiemme yksityiskohtaisten ohjeiden avulla. Näin ollen kaupanteko sujuu, vaikkeivat omat tietotekniset taidot vakuuttaisikaan. Kirjallisten ohjeiden lisäksi olemme myös puhelimen päässä, mikäli allekirjoitusprosessissa tulee odottamattomia ongelmia.

Näin sähköinen kiinteistökauppa etenee

  1. Yhteydenotto: Ota yhteyttä asiantuntijaamme soittamalla, sähköpostilla tai nettisivujemme yhteydenottolomakkeen kautta.


    Kiinteistökauppa tai kiinteistön lahja onnistuu ketterästi vain muutamilla lähtötiedoilla

        • Kiinteistötunnus
        • Osapuolten yhteystiedot: Nimet, osoitteet, henkilötunnukset, sähköpostiosoitteet
        • Kauppahinta
        • Myyjän pankkitilin numero
        • Tiedot kohteella mahdollisesti olevista rakennuksista

    Eikä huolta, vaikka kaikkia ei löytyisikään kerralla. Pyydämme tarvittaessa lisätietoja!

  2. Tarvittavat selvitykset: Asiantuntijamme hoitaa kauppaa varten tarvittavat taustaselvitykset sekä kiinteistörekisteriotteiden hankinnan sekä hoitaa tarvittaessa yhteydenpidon pankin kanssa

  3. Asiakirjan laadinta: Tehtyjen selvitysten pohjalta asiantuntijamme laatii tarvittavat asiakirjat sähköisessä järjestelmässä

  4. Kauppakirjaluonnos: Asiantuntijamme lähettää kauppakirjaluonnoksen asianosaisille (ostaja, myyjä, pankki) sähköpostilla tarkistettavaksi ja hyväksyttäväksi

  5. Kauppakirjan läpikäynti: Valmis kauppakirja käydään läpi kohta kohdalta joko puhelimessa tai GOOGLE MEET-etäkokouksessa asianosaisten niin halutessa.

  6. Sähköinen allekirjoitus: Asiantuntijamme lähettää kauppakirjat Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palveluun allekirjoitettavaksi.

    Myyjä vastaanottaa ja allekirjoittaa kauppakirjan ensin, tämän jälkeen kauppakirja siirtyy ostajien allekirjoitettavaksi.

  7. Lainhuuto, kauppahinta ja varainsiirtovero: Sähköisessä kiinteistökaupassa lainhuuto tulee automaattisesti vireille osapuolten allekirjoitettua kauppakirjan.

    Allekirjoituksen jälkeen ostaja maksaa sovitun kauppahinnan sekä tekee kaupasta varainsiirtoveroilmoituksen OmaVero-palvelussa.

Ja näin homma hoidettu. Helppoa, joustavaa ja asiakaslähtöistä!